הפטר בפשיטת רגל

מה זה הפטר בפשיטת רגל?


הפטר הוא צו מטעם בין המשפט שחותם את תהליך פשיטת הרגל ומהווה מסמך משפטי המעיד על מצבו של החייב ועל החלטת בית המשפט לגביו. כך, כאשר מתקבל צו הפטר, בית המשפט מזכה את החייב באופן חוקי מכל חובותיו הישנים לנושים השונים. עם קבלת צו ההפטר החייב "לשעבר" יכול לחזור לפעילות עסקית וכלכלית חופשיה לחלוטין כפי שהיה מתנהל עוד לפני פשיטת הרגל ובכלל. ההפטר הוא החותמת לתהליך המתיש של קבלת אישור משפטי לפשיטת רגל. לאחר קבלת ההפטר החייב יכול לחזור לחיים ולנסות לשקם את מצבו הכלכלי באמצעות דף חדש שהוענק לו על פי חוק.
 

מי יכול לקבל צו "הפטר"?:

לרוב, אלו שהגיעו לשלב של הכרזה על פשיטת רגל זכאים ואף יקבלו צו הפטר בקירוב להכרזה. עם זאת, הדבר לא תמיד כל כך פשוט. יש משמעות רבה למצבים שבהם בית המשפט רואה את פשיטת הרגל כתוצאה של תהליכים שנעשו "בתום לב". אותו "תום לב" מעודד את בית המשפט לזרז את צו ההפטר עד לכדי קבלתו כבר בשלב ההכרזה. אולם, במקרים אחרים בית המשפט יכול לעכב את הצו לאורך זמן רב. בעבר היה נהוג לחכות כמה שנים ולחכות להחזר שליש מהחובות של החייב לנושים. היום המצב נוח יותר ומאפשר לקבל צו הפטר במהירות.
 

חשיבותה של מעורבות עורך דין בשלב צו הפטר

חשוב לציין כי בית המשפט רשאי שלא לאפשר צו הפטר וכן לעכב את הצו לפי ריאות עיניו. יותר מכך, צו הפטר לא חל על חובות מסוימים של החייב. כדי לעשות סדר בכל אלו חייבים להיות מלווים בעורך דין פשיטת רגל מקצועי ומומחה לנושאים אלו. זאת כדי:
 

  1. לקבל צו הפרט במהירות האפשרית ולקבל הזדמנות לחזרה לחיים.

  2. לקבל ייצוג הולם בבית המשפט שיבהיר את תום הלב שאפיין את ההסתבכות הכלכלית. לתום לב זה השלכות על החלטת השופט.

  3. להבהיר וללוות את החייב בהבנה מהות צו ההפטר. התייחסות לחובות הנפטרים באמצעות הצו לעומת אלו שלא חשובה ביותר.

  4. זירוז התהליכים והתארגנות נכונה מול מערכת משפטית בירוקרטית סבוכה ומורכבת. 


הליך פשיטת הרגל בא אל סיומו בביטול ההליך עקב ניצולו לרעה על ידי החייב, לפי בקשת נושה, בהעדר תועלת לנושים, במתן הפטר לחייב, אי עמידה בצו התשלומים, לבקשת החייב או לבקשת הכונס הרשמי ועוד.

ההפטר ניתן לחייב כאשר בית המשפט השתכנע שכל מה שניתן היה לשלם לנושים שולם ו/או כי אין תועלת בהמשך ההליכים. משניתן צו הפטר נמחקים חובות העבר ומוסרות ההגבלות שהוטלו על החייב. לפני התיקון ב-1996, היה נהוג למשוך את ההליכים במשך שנים עד שיצליח החייב לפרוע לפחות שליש מחובותיו. כיום, בית המשפט מאפשר למי שנקלעו לחובות בתום לב לקבל צו הפטר מהר יותר, לעתים אף במועד ההכרזה על החייב כפושט רגל (זאת, כאשר בניהול ההליך אין תועלת לנושים, מאחר שהחייב אינו בעל נכסים משמעותיים).

 

 

 

 

 

חזרה לדף הבית 

 

מקדם אתרים
דף הבית טלפוןwaze פייסבוק